Saturday, February 7, 2009

KISAH JEBAT DAN SULTAN

Pada kurun ke-15,tanah melayu ketika itu terkenal dengan pelabuhan Melaka dan kehebatan Melaka di seantero dunia.Ini kerana Melaka mempunyai 5 pendekar yang mampu menumbangkan ratusan geng lanun di perairan Selat Melaka dan tanah Melaka itu sendiri. Hang Tuah,Hang Jebat,Hang Kasturi,Hang Lekir dan Hang Lekiu.5 pendekar ini amat ditakuti oleh musuh-musuh kesultanan melayu Melaka ketika itu.
Akan tetapi,satu ketika ketua kepada 5 hang ini dimurkai Sultan kerana dituduh bermukah dengan gundik Sultan,Hang Tuah dijatuh hukum bunuh walhal semua mengatahui Tuah difitnah oleh Kerma Wijaya dan ketika itulah,Jebat nekad untuk menderhakai Sultan dan menuntut bela kematian Tuah.
Namun hari ini,ilmu keperwiraan pendekar2 ini kian dilupakan dan Melaka sendiri telah hilang kesultanan.
Senario berbeza pada hari ini kerana,tanah melayu semakin moden dan mengikut peredaran zaman dan tanah melayu sekarang mengikut lunas-lunas demokrasi.Sultan tetap Sultan,namun pemerintah dipilih rakyat.
Begitulah senario di Malaysia ketika ini.Kemelut di Perak seharusnya membuka mata penyokong pembangkang akan kesombongan dan keghairahan Jebat Perak kini yang menderhakai Sultan,tapi kali ini bukan menuntut bela kematian sahabatnya,tapi menuntut bela periuk nasinya.
Bila situasi begini,rata-rata pemimpin PR mahukan undi semula,tak kurang penyokong2 bodoh PR yang berdemonstrasi di jalan raya,hingga ada yang menghalang kenderaan Sultan.Kalau dizaman dulu,sudah kena pancung agaknya..Hahahaha.Masa Anwar nak beli MP BN dulu,selamba je..tak ada pulak penyokong PR ini nak pertahankan hak rakyat yang memilih BN ketika itu.Jadi perjuangan mereka adalah hanya kerana kepentingan pemimpin mereka sahaja.Apa ni? Keadilan ke macam ni? Kalau kena batang hidung sendiri nak merusuh,tapi bila orang kena, buat selamba je..ISLAM apa ni?Keadilan ape Ni?ni ke yang Baginda Nabi Muhamad s.a.w ajar?


Rumusan saya..

Di Terengganu,ketika Dato Seri Idris tidak diperkenankan Sultan untuk mentadbir,Idris hanya diam dan menurut segala titah Sultan,hanya Dato Rosol yang menghantar memorandum untuk diperkenankan oleh DYMM Tuanku Mizan,itupun dengan penuh adat dan sopan cara mengadap Sultan.Tapi beliau masih diburukkan.
Siapa yang memburukkan beliau? siapa lagi kalau bukan PR?..
Hingga ada pihak cadangkan gelaran dato ditarik balik,hari ni tak ada pulak orang2 PAS bagi cadangan macam tu pada Nizar,kalau ada pun,Nasaruddin awal2 lagi cakap tindakan tu tak bertamadun.. Hahahahahaha
Aku nak gelak...memang PR ni kaki auta..yang kena auta,puak2 bodoh dalam PR ni la..
Sedarla woi..
Hari ini,satu demi satu ludah2 PR tertempek dimuka sendiri,dan saya percaya tidak lama lagi,kahak yang paling busuk akan jatuh ke muka PR juga.
Permainan kotor Anwar Ibrahim sudah terbongkar,tapi dengan dalil2 politik beliau dengan selamba menyatakan ini tidak betul dan zalim..
????? - Orang2 PR tak nampak lagi ke? - Bukan tak nampak,tapi dah terminum banyak kencing dan dah jadi bodoh!!!!!
Paling menarik,ketika demonstrasi semalam yang menghalang kenderaan Sultan.ada yang baling botol,ada yang maki Sultan,ada yang ceroboh website Sultan dan hina sultan,dan ada yang bodoh lagi..berbabaring di atas jalanraya untuk halang kenderaan sultan.Bodoh!Bodoh!Bodoh! Paling best,kebanyakkan yang berdemonstrasi adalah..MELAYU!!! Tahniah melayu..tahniah melayu..
PR SELANGOR DAN KEDAH..TUNGGU GILIRAN KAMU!!

No comments: