Monday, January 12, 2009

KUALA TERENGGANU

Bandar yang baru dinobatkan sebagai bandaraya pada Januari 2008 lalu kali ini betul2 meriah dengan kehadiran ribuan petugas2 pilihanraya. Saya begitu teruja..berbeza sungguh Kuala Terengganu.Bagi individu yang bekerja di KT seperti saya ini agak sedikit merasai bahang dan kehangatan kempen pilihanraya kecil ini kerana jalan sudah mula sesak walaupun baru diturap. Makan minum sudah mula mahal walaupun hari2 makan kat warong sama. Penggunaan petrol pun mula sedikit banyak berbanding sebelum ini. Ini mungkin satu rahmat kepada penduduk sekitar KT.
Tertarik dengan fenomena baru di KT ini,saya melihat dari pandangan saya sendiri dan mungkin bukan semua setuju dengan pendapat saya ini. Melayu PAS semakin kebelakang dan tidak pernah2 melihat kedepan dan kebaikan yang dinikmati sekarang ini. Terus menerus menghasut rakyat untuk membenci kerajaan dan sebagainya. Benar kata Dato Najib,masa petrol naik..puak2 ini sibuk canang kerajaan zalim dan tidak berhati perut tapi bila petrol turun hingga ke paras ini,org terengganu kate " takdok pulok orang nok puji".
Saya ada bercakap dgn seorang penyokong parti PAS ni.Saya pun tidak mengenali hamba Allah ini cuma terjumpa sewaktu bertugas. Kebetulan pada masa itu ada satu papan yang memaparkan penurunan harga petrol..begini dialog saya.
saya : harga petrol turun doh,pakat sokong BN la pulok..
PAS : Eleh nak ngundi wat turunla harga minyok..
saya: ( Diam dan senyum)

Betapa saya tidak paham akan mereka ini..adakah mereka tahu senario yang terjadi atau sekadar BERJIHAD membabi buta?. Tidak fahamkah mereka..yang mereka tahu,slogan2 kampung yang menjadi ciptaan mereka mmg sejak dulu lagi. saya paparkan disini beberapa slogan kampung yang saya jumpa :

1 . Bagi duit rasuah,tak bagi suit kaloh,BN/UMNO jadi serba saloh"
2 . UMNO - U = Untuk
M = Masuk
N = Neraka
O = Ok
3 . Royalti hak rakyat
4 . BN = Barang Naik
dan bermacam lagi,ini belum isu2 yang berkaitan rasuah politik,dan bermacam lagi tuduhan yang dilemparkan kepada kerajaan.
Hari penamaan calon pun sama,saya dan beberapa org rakan turut sama melihat senario pada hari berkenaan. Yang paling menarik perhatian saya,ada seorang pemuda melayu menjulang bendera DAP,berbaju hijau dan berlilit kain di kepala. Pada lilitan itu tertera perkataan jawi "Laailahaillah". Paham atau tidak akan perjuangan untuk agama mereka ini?
Apa yang dapat saya simpulkan mereka buta,dan tidak faham apa itu perjuangan bangsa dan agama,tidak tahu siapa DAP..
PRK Parlimen kali ini sukar untuk kita tafsirkan kekuatan di sebelah mana,apa yang pasti 3 DUN adalah milik PAS dan hanya 1 milik BN,tapi semuanya mungkin terjadi.. Tapi mimpi saya BN menang majoriti lebih 2000 undi.. wallahualam.

No comments: