Sunday, December 14, 2008

PILIHANRAYA KECIL P.36 - KUALA TERENGGANU

Salam bloggers,

Sebulan saja lagi untuk kita sekali lagi bertumpu pada satu tempat untuk melihat perkembangan senario politik tanahiar terkini. 17 Januari bukanlah satu jangkamasa yang lama kalau dikira dari segi persiapan satu-satu jentera parti yang bertanding untuk pilihanraya apatah lagi kemenangan Barisan Nasional di P.36 pada PRU12 yang lalu bukanlah dengan satu majoriti yang besar atau boleh dibangggakan lebih-lebih lagi masyarakat di Kuala Terengganu akan mempunyai satu lagi pilihan salain calon PAS dan UMNO untuk diundi.Seorang calon bebas baru-baru ini dikatakan sedang mempertimbangkan untuk menawarkan diri sebagai calon bebas pada pilihanraya kecil kali ini. Beliau bukanlah orang politik,tapi nama beliau boleh dikatakan berpengaruh di Kuala Terenganu dan mungkin mampu menarik 1000 hingga ke 1500 undi atau mungkin lebih terutama dari golongan belia. Jentera Barisan Nasional perlu melakukan sesuatu untuk memastikan belia-belia ini terus menerus menyedari akan senario politik dan kenapa mereka perlu melaksanakan tugas sebagai pengundi sebaik mungkin untuk menentukan masa depan dan hala tuju mereka.
Desas desus mengenai calon PAS adalah seorang lulusan PhD sedikit mengganggu perhatian saya,calon ini mungkin tidak popular dan tidak dikenali ramai dan mungkin tidak mempunyai pengaruh yang kuat seperti Mat Sabu. Tapi apa muslihat PAS? Adakah ini untuk menarik minat belia dan beliawanis? Golongan executive? Atau kaum Cina,percayalah kaum Cina suka menguji kekuatan calon yang mereka undi. Sekali lagi kita perlu berhati-hati.
Calon BN pula masih samar kepada kita meskipun sudah dikenalpasti oleh pergerakan bahagian UMNO Kuala Terengganu sendiri,dijangka minggu depan sekali lagi Dato' Seri Najib akan turun di bumi penyu ini untuk mengumumkan calon yang telah dipersetujui dan terus menjadi captain kepada jentera parti bagi meraih sokongan pengundi di Kuala Terengganu.
Semoga Allah menurunkan rahmat-Nya agar Kuala Terengganu selamat,cuaca yang baik,keadaan yang tidak kucar-kacir dan proses pengundian berjalan dengan lancar,aman dan tenteram. Wallahualam.